piatok 24. mája 2013

Nasýtené mastné klamstvá (seriál 11 krokov ku zdraviu, 4.krok)

Počúvate aj Vy klamstvá o škodlivosti nasýtených tukov? Bojíte sa vajec, mäsa, plnotučného mlieka, masla, kokosového oleja, palmového oleja či avokáda a namiesto toho konzumujete rastlinné oleje? Povedal Vám váš lekár, že sa tým rútite priamo do hrobu?

Tretí článok môjho 4.kroku ku zdraviu- Konzumujte dostatok správnych tukov. Predchádzajúce články si môžete prečítať tu.


Prečo nám zakazujú nasýtené tuky?

Lekári nám všeobecne zakazujú hlavne nasýtené tuky (čiže aj cholesterolu), ktoré sa nachádzajú najmä vo vajciach, mäse, mlieku a mliečnych výrobkoch, masle, kokosovom oleji, palmovom oleji, bravčovej masti, hovädzom loji či smotane. Prečo to tvrdia? Ťažko povedať, možno preto, že ľudia so zdravotnými problémami majú väčšinou nadváhu a zvýšené hladiny cholesterolu a triglyceridov v krvi, a tým pádom vzniká snaha o zníženie celkového energetického príjmu (tuky majú najvyšší energetický obsah = 9,3kJ v 1g, oproti sacharidom a bielkovinám = 4,1kJ v 1g) a o vylúčenie potravín, ktoré prirodzene obsahujú najvyšší podiel týchto látok.





Vy už však viete, že rozhodujúca vec nie je obsah týchto látok v konkrétnych potravinách, ale spôsob akým sa metabolizujú tieto látky v organizme a ako ich telo vie využiť. V prípade správnych tukov to telo vie bez problémov. Samozrejme, že lekári sa toto učia v školách, ktoré mimochodom sponzorujú farmaceutické firmy a posielajú svojich ľudí, aby ich školili. Z tohto vôbec neobviňujem lekárov, pretože sú tak vyškolení a nič tým nepokazia, keď sa držia starých „právd.“ Poprosil by som však o väčšiu snahu v oblasti vzdelávania sa v naturopatii.

Ak by ste pochybovali o tom, že farmaceutické firmy školia lekárov, tak vedzte, že len pred pár dňami Arkansaský súd uznal farmaceutický gigant Johnson&Johnson vinným z klamlivého marketingu o antipsychotickom lieku Risperdal. Firma zamlčala jeho vedľajšie smrteľné účinky a samovražedné sklony, ktoré liek spôsobuje. Firma musí zaplatiť 5 000 dolárov za každý z 240 000 predpisov, ktoré boli vydané a ďalších 2 500 za viac než 4 500 listov, ktoré posielali lekárom v Arkansase, v ktorých ich nabádali k predaju tohto lieku.

Množstvo lekárov takto v nevedomosti predpisovalo tento liek. Firma ďalej dotovala opatrovateľské domy desiatkami miliónov dolárov, aby starým ľuďom podávali tento liek, napriek tomu, že na trhu boli lepšie a lacnejšie možnosti. Johnson&Johnson musí dokopy zaplatiť 1,2 miliardy dolárov a spolu za posledné roky to je už viac ako 2 miliardy.

Vlastne, aby som bol presný, lekári nám vlastne odporúčajú nasýtené tuky a potom nám ich zakazujú. Ako je to možné? Stačí si „spomenúť“ na svoje začiatky. Najdôležitejšie jedlo, aké kedy existovalo a existuje, a ktoré vám odporučí každý lekár, je materské mlieko. Pritom tuk v materskom mlieku obsahuje až 54% nasýteného tuku. Akonáhle dieťa vyrastie, zrazu to je preň škodlivé? Zaujímavé! Pochopte, že 66% mozgu je tuk, prevažne nasýtený tuk a cholesterol. Viac ako 50% všetkých bunkových membrán je z nasýteného tuku. Preto nie je náhoda, že znížený príjem tukov je spojený so zvýšeným rizikom Alzheimerovej choroby, demencie či niektorých druhov rakoviny.


7 výhod nasýtených tukov

Nasýtené tuky majú množstvo výhod, ktoré nám pomáhajú zachovať trvalé zdravie. Medzi ne patria:


  1. Znižujú riziko kardiovaskulárnych ochorení zavedenie nasýtených tukov do stravy redukuje zložku zvanú lipoproteín (a), ktorá súvisí s rozvojom srdcových chorôb. Nové výskumy dokazujú, že ženy, ktoré jedli najviac nasýtených tukov, zhodili najviac kilogramov
  2. Zosilňujú kosti bez nasýtených tukov nie je vápnik správne usmernení do kostí, podobne nie je správne usmernený bez vitamínu D a K. Vápnik v podobe doplnkov výživy je jeden z najväčších biznisov v USA, ktorý sa hromadne predpisuje v megadávkach až do 2000 mg denne pri liečbe artritídy a osteoporózy. Avšak takýto vápnik vaše telo nevie usmerniť a ukladá ho do tkanív = vápenatenie kostí, svalov, šliach, pretože tieto ochorenia v skutočnosti nie sú spôsobené nedostatkom vápnika.  
  3. Zlepšujú zdravotný stav pečene nasýtené tuky chránia pečeň pred alkoholom a liekmi. Hlavne liekmi proti bolesti.
  4. Liečia pľúca povrch pľúc je 100% nasýtený tuk a bez neho pľúca nemôžu správne fungovať. Bez nich sú pľúca oveľa náchylnejšie na zápaly.
  5. Liečia mozog keďže sa mozog skladá prevažne z cholesterolu a nasýtených tukov, bez nich nemôže správne fungovať. Spolu s pečeňou je mozog „najtučnejší orgán“ ľudského tela.
  6. Zlepšujú nervovú signalizáciu niektoré nasýtené tuky, najmä tie v masle, masti, kokosovom oleji a palmovom oleji, fungujú ako poslovia signálov, ktoré ovplyvňujú metabolizmus, vrátane takých kritických úloh, akým je správne vylučovanie inzulínu.
  7. Zosilňujú imunitný systém nasýtené tuky objavené v masle a kokosovom oleji (kyselina myristová a laurová) hrajú kľúčovú rolu v imunitnom systéme. Pokiaľ biele krvinky stratia tieto látky, znižuje sa ich schopnosť rozpoznať nepriateľa ako baktérie, vírusy a plesne.
Jeden z problémov v otázke nasýtených tukov je, že väčšina štúdií nerobila rozdiel medzi nasýtenými tukmi a trans mastnými tukmi. A to je veľký rozdiel. Toto veľké tučné klamstvo začalo v roku 1953, keď Dr. Ancel Keys publikoval správu porovnávajúcu príjem nasýtených tukov voči úmrtnosti na srdcové ochorenia. Lenže pán Keys použil údaje len zo 6 krajín, ktoré ukázali to, čo potreboval. Pokiaľ by ste si prezreli údaje z ďalších 16 krajín, ktoré boli k dispozícii, zistili by ste, že zvýšený príjem nasýtených tukov znížil riziko srdcových ochorení.

Bohužiaľ však tieto jeho nepresné údaje spôsobili nový trend, ktorý sa tiahne až dodnes. Dokonca vďaka nepresným tvrdeniam Dr. Keysa, v roku 1960 American Heart Association (Americká asociácia srdca) zmenila svoj názor na tuky a začala ich považovať za nebezpečné, napriek tomu, že ešte v roku 1957 mala opačný názor.

V skutočnosti nie je nasýtený tuk ako nasýtený tuk. Existuje mnoho druhov nasýtených tukov podľa dĺžky uhlíkových reťazcov. Tie najlepšie sú kyselina laurová, palmitová a steárová. Už je dávno známe, že kyselina steárová (objavená v kakau a živočíšnych tukoch) nemá žiadny efekt na váš cholesterol a vlastne sa mení v pečeni na mononenasýtenú kyselinu olejovú (olivový olej). Zvyšné dve, kyselina palmitová a laurová síce zvyšujú cholesterol, ale oveľa viac zvyšujú „dobrý“ HDL cholesterol ako „zlý“ LDL cholesterol, čím vlastne znižujú riziko srdcových ochorení.

Do dnešného dňa si mnohí lekári a vedci, ktorí veria „dogme“ o škodlivosti nasýtených tukov, nevedia vysvetliť, prečo napríklad Eskimáci, ktorí konzumujú prevažne nasýtené tuky a cholesterol z mäsa tuleňov, divej zveri a veľrýb, majú najnižší výskyt ischemickej choroby srdca. Ich strava pozostáva zo 75% nasýtených tukov. Okrem nich aj iné skupiny obyvateľstva, ktoré konzumujú prevahu nasýtených tukov a cholesterolu majú minimálny výskyt srdcových problémov.

Kmeň
Hlavná strava
Percento nasýteného tuku
Masajovia v Keni/Tanzánii
Mäso, mlieko, krv dobytka
66 percent
Inuiti (Eskimáci) v Arktíde
Tulenie a sobie mäso, podkožný tuk (blubber)
75 percent
Rendille kmeň v Keni
Ťavie mlieko, mäso, krv
63 percent
Tokealu, atolové ostrovy v teritóriu Nového Zélandu
Ryby a kokosové orechy
60 percent


Čo je ďalší faktor, ktorý rozhoduje o vašom zdraví?

Jedným z vysvetlení je, že napríklad Eskimáci majú zároveň v strave vynikajúci pomer omega-3 ku omega-6 mastným kyselinám. Tým sa dostávame k ďalšiemu dôležitému faktoru pre vaše zdravie.


Veľmi podstatný faktor je váš pomer medzi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami. V bežnej strave, ktorú konzumuje väčšina obyvateľstva (fast food, bufety, reštaurácie, polotovary, technologicky spracované potraviny), je tento pomer od 1:10 až do 1:50 v prospech omega-6 mastných kyselín, čo predstavuje obrovské riziko kardiovaskulárnych ochorení. Z čoho vzniká takýto nepomer?

To sa dozviete v pokračovaní tohto článku.